Tuesday, April 25, 2006

Nej til Bush, - men stadig patriot

Uanset hvad vi mener om dansk deltagelse i besættelsen af Irak, så håber ingen, at danske soldater dør - eller at de bringer landet i vanære ved en grov optræden.

Denne dobbelthed indeholder amerikanerne i langt højere grad. Da jeg i sommeren 2004 besøgte Minnesota, inviterede jeg "min amerikanske søster", Jeanette, til Europa. Klart nok, så er hun ikke min rigtige søster, - men vi betrager hinanden som så - fra dengang i foråret 1973, hvor jeg boede hos hendes familie i Minnesota.

Jeanette har tyske aner. Ja faktisk havde hun lidt tysk i børneskolen, da det stadig blev tilbudt i skolen i den lille by, hvor hun voksede op. Hun husker også en bedstemor, der talte mere tysk end engelsk.

Under besøget i Europa ønskede hun at se Tyskland. Derfor tog hun, jeg og min yngste søn Niels på tur til Berlin nogle dage i efterårsferien oktober 2004.

Vi boede billigt på hotel i Vestberlin. Jeg havde hørt om stedet gennem Jessica, en fuldt dansketalende tysker fra Flensborg, der fungerer som lærer her i Skive.

Berlin er historisk på så mange måder. For Jeanette var det klart nok, - at den også skulle opleves, som det sted, hvor Kennedy havde forsvaret byens vestlige del med ordene "Ich bin ein Berliner".

På billedet ses hun ved "Checkpoint Charlie", den grænseovergang, som amerikanerne administrerede under den kolde krig.

Jeanette har ikke meget at takke Bush for. Familien har lidt under, at hendes mand, der tidligere kunne arbejde som højkvalificeret svejser med opbygning af kraftværker, i de seneste år kun har kunnet finde midlertidige jobs med reperation af kraftværker.

Hendes søn søgte ind til flåden, men blev ikke optaget. Hvorfor, - for at skaffe sig en faglig uddannelse, som han nu må søge at skaffe sig andetsteds. Det er alment kendt, at mange unge amerikanere søger ind til militæret - ikke med et ønske om at slås, men blot for at få en bedre chance i livet.

For Jeanette var det lettelse, at sønnen prøvede at komme ind i flåden. Mange forældre frygter med rette, hvad der kan ske, hvis deres søn kommer ind i kampstyrkerne.

Jeanette kalder Bush en løgner, der narrede amerikanerne ind i krigen i Irak. Hun personificerer det, som vi ville kalde "lower middle class", men er stadig stolt og patriotisk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home